loading...
..وب سایت روستای ما ابراهیم آباد
روستای ما ابراهیم آباد


انجمن ابراهیم آباد بازدید : 224 یکشنبه 1393/12/03 نظرات (1)

روستای ابراهیم آباد که پیش از این به مرحله نهایی نخستین جشنواره روستاهای دوستدار كتاب رسیده بود، از مجموع ۴۹۳‌روستای منتخب استانی كه ۸۷۷ طرح و برنامه اجرا شده و پیشنهادی خود را برای دبیرخانه مركزی جشنواره ارسال كرده بودند، به‌همراه 9‌روستای دیگر به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شد.

جشنواره دوستدار کتاب

  2کتابخانه در پرجمعیت‎‎ترین روستای اشکذر
مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری میثاق روستای ابراهیم‎‎آباد که طراح ایده‎هایی برای ترویج فرهنگ کتاب‎‎خوانی و دریافت عنوان روستای دوستدار کتاب است، درباره طرح‌های خود گفت: طرح‌های پیشنهادی این روستا شامل برنامه‌های اجرا شده و برنامه‌های پیش‎‎بینی شده، بوده است.
«جلیل ابوطالبی» افزود: روستای ابراهیم آباد با 1394 نفر جمعیت، پرجمعیت‎‎ترین روستای شهرستان اشکذر و دارای 2 کتابخانه است که یکی از آنها قدیمی‌ و دیگری کتابخانه‎‎ای با عنوان «دوست دانا» واقع در مسجد حضرت سکینه(س) است. وی ادامه داد: کتابخانه «دوست دانا» که با مشارکت خیران و مردم   تجهیز و راه‎‎اندازی شده است، به صورت داوطلبانه اداره می‌شود و همواره با استقبال مردم مواجه بوده است.

140 عضو کتابخانه و 5500 جلد کتاب در روستا
به گفته این فعال فرهنگی، کتابخانه‌های روستای ابراهیم‎‎آباد 140 عضو دارد که از 5500 جلد کتاب موجود در کتابخانه‎‎ها، استفاده می‌کنند.
وی از اقدامات صورت گرفته برای ترویج فرهنگ کتاب‎‎خوانی در این روستا به دایر کردن و تجهیز کردن دومین کتابخانه روستا در محل مسجد و استفاده بهینه از فضای مسجد اشاره کرد.
ابوطالبی گفت: برپایی نمایشگاه کتاب برای شناسایی و جذب جوانان و نوجوانان فعال در امر کتاب و کتابخوانی در روستا از دیگر اقداماتی بود که در طرح روستای دوستدار کتاب به آن پرداخته شده است.
وی همچنین به برگزاری مسابقه کتابخوانی 1448 در محیط روستا که با مشارکت 50 نفر از روستاییان همراه بود، اشاره کرد و افزود: طرح دوست شدن با کتاب یکی از طرح‌های پیشنهادی این روستا برای اجرا در آینده است.

طرحی که مقبول مسئولان شهرستان نیفتاد
مسئول کانون فرهنگی هنری میثاق روستای ابراهیم آباد درباره این طرح نیز گفت: در قالب این طرح، کتاب‌های کودک به کودکان 2 تا 10 ساله که همراه با والدین خود به مسجد مراجعه می‌کنند، امانت داده می‌شود تا از دوران کودکی با کتاب آشنا و همنشین شوند.
ابوطالبی اظهار کرد: این طرح قبل از شرکت در جشنواره روستای دوستدار کتاب به مسئولان شهرستان نیز ارائه شده بود که به دلایلی از جمله گران بودن کتاب‌های کودکان و فرسوده شدن کتاب‌هایی که به این رده سنی امانت داده می‌شود، مورد حمایت قرار نگرفت.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کتاب‎‎هایی که به این گروه سنی امانت داده می‌شود، به سرعت فرسوده می‌شود و کتاب‌های فرسوده نیز باید به دلیل امکان انتقال بیماری و آلودگی مستهلک شوند، دیدگاه مثبتی به این طرح وجود نداشت که خوشبختانه در جشنواره روستای دوستدار کتاب مورد عنایت واقع شد.
وی ادامه داد: انجام پژوهش بررسی عوامل موثر بر میزان مطالعه و کتابخوانی اهالی روستا یکی دیگر از پیشنهادهای ما در این جشنواره بوده است و البته برگزاری مسابقات در چند نوبت در سال هم مد نظر قرار دارد.

ساخت سالن ورزشی در زمین کتابخانه روستا
دهیار روستای ابراهیم آباد هم با اشاره به تلاش‌های اهالی روستا برای راه‏‏اندازی و تجهیز کتابخانه‌ها، گفت: تمام ‌فعالیت‌های فرهنگی روستا معطوف به فضای مسجد حضرت سکینه(س) است که جوابگوی نیاز اهالی نیست.
«مهدی امینی» اظهار کرد: حمایت مادی مسئولان و نهادهای متولی کتاب بسیار محدود است، البته دهیاری و شورا تمام تلاش را برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی روستا داشته است که کفاف نیازها را نمی‌دهد.
به گفته این مسئول، 15 سال پیش کلنگ ساخت کتابخانه روستا در زمینی که از سوی اهالی به این منظور واگذار شده بود، زمین خورده، اما هرگز به سرانجام نرسیده است.
وی ادامه داد: سرانجام سال گذشته، این زمین با مشارکت دهیاری و شورا با سپاه الغدیر استان برای ساخت سالن چند منظوره واگذار شد و در حال حاضر نیز سالن در حال بهره برداری است.

جلسات نقد کتاب روستا با حضور مرکزنشینان
امینی با بیان اینکه روستای ابراهیم‎آباد بیشترین جمعیت را در بین روستاهای شهرستان اشکذر دارد، افزود: برخی از روستاهای کم جمعیت این شهرستان دارای کتابخانه‌هایی هستند که خاک می‌خورد و در این شرایط روستای ابراهیم آباد فضای فیزیکی مناسبی برای نگهداری کتاب‌ها و ارائه خدمات به دوستداران کتاب ندارد.
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی که در روستا اجرا می‌شود، افزود: در حال حاضر جلسات هفتگی نقد و بررسی کتاب که در کتابخانه قدیمی‌ روستا برگزار می‌شود، بسیار مورد استقبال است، به طوری که گاهی از مرکز استان هم در این جلسات شرکت می‌کنند. دهیار ابراهیم آباد با اشاره به انتخاب این روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب، گفت: چه خوب بود اگر شرایطی فراهم می‌شد که کتاب و تجهیزاتی که به عنوان جایزه به این روستا اهدا می‌شود، در کتابخانه‎‎ای مجهز و دارای فضای فیزیکی مناسب مستقر شود.

جشنواره‎‎ای برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در روستاها
نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و توسعه فرهنگی در روستاها با حمایت از اقدامات انجام شده و پیشنهادهای نو و ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی، توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب برگزار شد. در این جشنواره مجموعه فعالیت‏‏های فرهنگی ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت مردمی، نهادها و دستگاه‌های فعال در روستاها اجرا یا برای اجرا در سال آینده پیش بینی شده است، برای شرکت در این جشنواره معرفی شد و مورد داوری قرار گرفت. برنامه‎های معرفی شده در جشنواره به لحاظ ویژگی‏‏های کلی و مشترکی چون تاثیر پایدار، نوآوری و خلاقیت، شامل شدن همه مردم روستا جلب مشارکت‏‏های مردمی و دارا بودن قابلیت فرهنگ‎‎پذیری از سوی هیات داوران بررسی و نهایتا 10 روستای کشور به عنوان روستاهای دوستدار کتاب معرفی شدند. این روستای برگزیده دوستدار کتاب علاوه بر هدایایی از سوی وزارت کشور، کانون فرهنگی هنری مساجد کشور و بانک آینده، هر‌کدام به عنوان جایزه  ۱۰ میلیون تومان بن کتاب دریافت کردند.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محسن در تاریخ 1393/12/04 و 23:15 دقیقه ارسال شده است

سلام.درود بر شما بچه های پرتلاش ابراهیم آباد،به ویژه بچه های کانون میثاق که در تمام زمینه ها موفق هستند و انشاالله از حرکت نایستد و به راه خود ادامه دهند به امید موفقیت تمام بچه های ابراهیم اباد....تشکر


کد امنیتی رفرش
روستای دوستدار کتاب
درباره ما
وب سایت ابراهیم آباد رستاق-ابراهیم اباد رستاق-ابراهیم اباد رستاق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درمورد محتوا و قالب بندی وبسایت روستای ما ابراهیم آباد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 109
  • بازدید ماه : 242
  • بازدید سال : 2,143
  • بازدید کلی : 27,253
  • کدهای اختصاصی
    تصاویر اختصاصی از جشنواره دوستدار کتاب