loading...
..وب سایت روستای ما ابراهیم آباد
روستای ما ابراهیم آباد


انجمن ابراهیم آباد بازدید : 140 جمعه 1393/11/17 نظرات (0)

روستای ابراهیم‌‌آباد یکی از چند روستایی است که در دهستان رستاق از توابع شهرستان اشکذر و در فاصله 35 کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته است.
همشهری نوشت:این روستا با جمعیتی بالغ بر 1400 نفر، از لحاظ میانگین سنی در زمره جوان‏‏ترین روستاهای منطقه است و به این دلیل «ابراهیم‌‌آباد» نام گرفته که «ابراهیم خان» از اولین خان‌‌های این روستا در این مکان سکونت داشته است.اهالی ابراهیم‎‎آباد، اغلب کشاورز هستند و عمده محصول کشاورزی آنها خیار سبز گلخانه‌‌ای است که مقداری از آن به مصرف داخل استان می‎‎رسد و بخشی نیز به خارج از استان ارسال می‎‎شود.این روستا دارای قدمتی چند صد ساله است و قلعه تاریخی و بقعه سید تاج‎الدین، از مهم‌ترین جاذبه‌‌های این روستاست که قدمت آنها به قرن هفتم و هشتم هجری برمی‌‌گردد. ابراهیم‌آباد به سبب وجود همین بناهای تاریخی، هر سال در ایام نوروز میزبان تعداد زیادی از مسافران است که برای تفریح و بازدید از اماکن تاریخی این روستا به آن سفر می‎‎کنند.

ابراهیم آباد رستاق

خواسته‎‎های ساکنان
ضرورت آسفالت کوچه‎‎ها
«مهدی امینی» دهیار روستا در مورد آسفالت کوچه‎‎های روستا می‌گوید: دولت حدود 10 سال پیش با مشارکت و خودیاری اهالی روستا، برای آسفالت کوچه‎‎ها اقدام کرده است ولی به دلیل نبود زیرسازی مناسب و حفاری‎‎های شرکت‎‎های خدمات‎‎رسانی مانند آب، گاز و مخابرات، این آسفالت‌ها امروز وضعیت مناسبی ندارند. وی با اشاره به نارضایتی اهالی از این وضعیت که به تخریب بافت و خانه‎‎های قدیمی منجر شده است، اضافه می‎‎کند: متاسفانه شورای اسلامی روستا نیز با توجه به محدودیت بودجه و گستردگی موضوع، قادر به احیا و بازسازی مجدد آسفالت کوچه‎‎ها نیست و این مسئله نیازمند توجه مسئولان مربوط است.

 


لزوم احیای بافت تاریخی روستا
«حسن آخوندی» یکی از فرهنگیان این روستا درباره احیای بافت تاریخی، قلعه و مساجد تاریخی این روستا می‏‏گوید: متاسفانه با وجود اشراف کامل مسئولان به قدمت بناهای تاریخی این روستا، تاکنون بودجه مناسبی برای احیای آنها اختصاص نیافته است. وی ادامه می‎‎دهد: این در حالی است که اهالی روستا بارها از مسئولان در این زمینه درخواست مساعدت کرده‌اند.آخوندی می‌افزاید: اهالی روستا همچنین بارها برای مشارکت در حوزه بازسازی و مرمت کوچه‎ها و خانه‎‎های قدیمی روستا اعلام آمادگی کرده‎‎اند.


استفاده ازسیستم‏‏ های آب‎‎رسانی نوین
«محمود رعیت» نماینده کشاورزان این روستا نیز با اشاره به استفاده از سیستم آب‎‎رسانی سنتی در بخش کشاورزی این روستا، عنوان می‎‎کند: متاسفانه با توجه به کمبود آب در سال‎‎های اخیر، پیشرفتی در این بخش مشاهده نمی‎‎شود و دولت باید در خصوص آبیاری نوین از کشاورزان روستا حمایت لازم را انجام دهد. وی ادامه می‎‎دهد: این روستا دارای زمین‎‎های کشاورزی متعددی است که اغلب قابل استفاده نیستند و با وجود تلاش‎‎های شورای اسلامی هنوز در این رابطه توفیق چندانی کسب نشده است و نیاز به حمایت‎‎های دولتی در این بخش به شدت احساس می‎‎شود.


اختصاص زمین به جوانان شاغل روستا
«علیرضا رعیت» یکی از جوانان این روستا که به شغل تراشکاری مشغول است نیز با اشاره به فعالیت تعدادی از جوانان روستا در حرفه‎‎های مختلفی مانند برق‎‎کشی، تراشکاری، تأسیسات، گازرسانی، نجاری و دامداری، اظهار می‏‏کند: متاسفانه این افراد به دلیل نداشتن زمین مناسب در کنار جاده اصلی، فاقد محل مناسبی برای فعالیت خود هستند. وی خواستار مساعدت دولتمردان برای اختصاص زمینی مناسب برای فعالیت این جوانان روستایی می‌شود.


پاسخ مسئولان
کمترین مهاجرت روستاییان در ابراهیم‎‎آباد

البته رئیس شورای روستای ابراهیم‌آباد با بیان این‌که روستای ابراهیم‌آباد از پرجمعیت‎‎ترین روستاهای منطقه رستاق شهرستان اشکذر است، می‎‎گوید: ساکنان این روستا در مقایسه با دیگر روستاهای استان کمتر به مهاجرت روی آورده و عمدتا در روستا سکونت دارند و از این لحاظ روستای ابراهیم‌آباد وضعیت بسیار مناسبی در میان روستاهای یزد دارد. «یوسف ابوالحسنی» در مورد مشکلات احیای بافت و قلعه تاریخی روستا هم اظهار می‎‎کند: پیگیری‌‌های مکرری از طریق ارسال نامه و عکس به میراث فرهنگی استان و شهرستان انجام شده ولی هنوز اعتبار مشخصی در این رابطه به روستا اختصاص داده نشده است. وی ادامه می‌دهد: هرچند با هزینه‎‎های شخصی و مشارکت مردم، برخی کوچه‎‎ها و خانه‎‎های قدیمی احیا شده ولی وعده مسئولان در این رابطه هنوز محقق نشده است.


محاصره روستابا هاله‎‎ای از دود غلیظ
رئیس شورای اسلامی روستای ابراهیم‌آباد درباره آلودگی‎‎های زیست محیطی حاصل از صنایع و کوره‎‎های آجرپزی نیز عنوان می‎‎کند: این آلودگی‎ها باعث شده که در اغلب صبح‎‎ها، شاهد هاله‎‎ای از دود غلیظ در منطقه باشیم. وی در این باره می‏‏گوید: قول‎‎های مساعدی از 2‌سال پیش داده شده ولی به دلیل کمبود بودجه تاکنون از سوی مسئولان عملی نشده است. ابوالحسنی اظهار می‎کند: متاسفانه این در حالی است که مسئولان استان در جریان این مشکل هستند و روز به روز این آلودگی‎‎ها بیشتر و آمار بیماری‎‎های تنفسی و سرطان در حال افزایش است.

 


آمادگی میراث فرهنگی برای مرمت بناهای تاریخی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر هم در رابطه با مرمت آثار تاریخی و ارزشمند روستای ابرهیم‌آباد می‎‎گوید: این اداره با همکاری شورای اسلامی روستای ابراهیم‌آباد از ابتدای سال تاکنون به بازسازی آب انبار «فاطمه رحمانی» اقدام کرده و در حال حاضر نیز مرمت و بازسازی مسجدجامع حاج علی اکبر و آب انبارشهدا در دست اقدام است. «سیدمحمدجعفر میرجلیلی» تاکید می‎‎کند‎‎: از محل اعتبارات اضطراری، مبلغی برای مرمت بناهای تاریخی و ارزشمند این روستا تخصیص یافته که تا پایان امسال هزینه خواهد شد. وی عنوان می‎‎کند: این اداره آمادگی دارد تا با مشارکت نهادهای محلی به مرمت سایر بناهای روستا نیز  اقدام کند.
نبود محدودیت برای متقاضیان روش‏‏های نوین آبیاری
مدیر جهادکشاورزی شهرستان هم با تاکید بر پرداخت دیرکرد اقساط تسهیلات دریافتی کشاورزان روستای ابراهیم‎‎آباد، اظهار می‎‎کند: در این صورت جهادکشاورزی آمادگی دارد که طرح‏‎ها را به روز و برخی کمک‏‏های بلاعوض را به آنها اعطا کند. «عباس بشارتی» می‎‎گوید: در حال حاضر جهادکشاورزی برای اجرای روش‏‏های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره‏‎ای هیچ محدودیتی برای متقاضیان ندارد و به ازای هر هکتار 65‌میلیون ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‎‎کند. این مسئول با بیان این‌که برای آبیاری کم فشار هم به ازای هر هکتار مبلغ 32‌میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‎‎شود، عنوان می‎‎کند: جهادکشاورزی 85‌درصد از این اعتبارات را به صورت کمک‏‏های بلاعوض و مابقی را در قالب تسهیلات بانکی ارائه می‎‎کند.

 


پیگیری واگذاری زمین
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اشکذر در مورد واگذاری زمین به جوانان روستا برای اجرای طرح‎‎های صنعتی، خدماتی، کشاورزی و سایر مشاغل نیز می‎‎گوید: متقاضیان با در دست داشتن مجوز از ادارات مربوطه می‎‎توانند به مدیریت امور اراضی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراجعه و برای تشکیل پرونده اقدام کنند. «علی زارع سروی» ادامه می‎‎دهد: این موضوع در مراحل بعدی از سوی اداره منابع طبیعی پیگیری و اراضی مورد نظر برای استقرار واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی به شرکت شهرک‏‏های صنعتی منطقه رستاق تخصیص داده می‎‎شود و در اختیار متقاضیان قرار می‏‏گیرد.
80 میلیون تومان برای اجرای طرح هادی
«هادی صراف» مدیر بنیاد مسکن شهرستان اشکذر نیز درخصوص زیرسازی نامناسب آسفالت کوچه‏ ها می‎‎گوید: بنیاد مسکن در 2 سال پیاپی بیش از 80 میلیون تومان برای اجرای طرح هادی به این روستا کمک کرده است ولی مرمت حفاری‏‏های صورت گرفته از سوی شرکت‏‏های خدمات‎‎رسان باید از سوی این دستگاه‎‎ها انجام شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
روستای دوستدار کتاب
درباره ما
وب سایت ابراهیم آباد رستاق-ابراهیم اباد رستاق-ابراهیم اباد رستاق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درمورد محتوا و قالب بندی وبسایت روستای ما ابراهیم آباد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 59
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 65
  • بازدید ماه : 198
  • بازدید سال : 2,099
  • بازدید کلی : 27,209
  • کدهای اختصاصی
    تصاویر اختصاصی از جشنواره دوستدار کتاب